BETER DAN MINDFULNESS

De I-kracht is een sleutel voor het oefenen van de technieken van het meervoudig orgasme. I-kracht heeft wel iets weg van mindfulness, maar dan 10 keer zo subtiel en 10 keer zo sterk. Je kunt er in feite alles mee doen in het leven. Wie zijn I-kracht ‘aan heeft staan’ slaapt beter, werkt beter, vrijt beter, sport beter etc. (Ook afwassen gaat super goed met I-kracht.)

Het vermogen om de aandacht te kunnen richten heeft een belangrijke plaats in de taoïstische training. De taoïsten noemen dit de I-kracht. Als je weet hoe je I-kracht aanzet en inzet, heb je de beschikking over een penseel waarmee je als het ware kunt schilderen in je eigen lichaamswaarneming.

I wordt wel vertaald als ‘concentratie’ of ‘wilskracht’. Maar die beide vertalingen dekken het idee achter I niet goed. Kenmerkend aan het gebruiken van concentratie en/of wilskracht is dat je er moe van wordt. Het kan je zelfs uitputten. Van het gebruik van de I-kracht raak je juist ontspannen en uitgerust. Het voelt alsof je bent verbonden met een oneindige bron.

Veel religieuze en esoterische stelsels hebben het over meditatie als een vorm van contact maken met ‘het hogere’. Zo kennen de christelijke en mohammedaanse stromingen het gebed. De midden-amerikaanse stelsels van de tolteken en de maya’s hebben het over het ‘stil zetten van de innerlijke dialoog’. En de hindoestanen en boeddhisten proberen in hun meditaties ‘het midden van de stilte te vinden’. Bij de taoïsten gaat het om ‘het vinden van de leegte in het centrum’.

Bij welk systeem of stelsel je je ook thuis voelt of terecht gekomen bent, om de ‘stilte’ te kunnen ervaren moet je jezelf trainen. De taoïsten, praktisch van aard, koppelen die ‘training om stil te kunnen worden’ aan gezondheid, krijgskunst, emotionele balans én aan seksualiteit.

OEFENING: ACTIVEER JE I-KRACHT
Deze mini-meditatie activeert je I-kracht:

  • Zucht drie keer diep, ontspan.
  • Richt je aandacht op de ogen, maak ze zacht (alsof je naar een baby kijkt, of naar een jong diertje).
  • Koppel je aandacht aan de mondhoeken. Maakt een innerlijke glimlach. Verbind de innerlijke mondhoeken met de toppen van je oren (elfenoortjes)
  • Trek je kin iets naar achteren, alsof je aan je kruin wordt opgetild. Voel dat de nekwervels zich licht strekken.
  • Stel je voor dat er een ‘kanaal’, een ‘weg’ opent door het midden van de hals en breng de glimlach in je ogen en gezicht omlaag naar het hart en het midden van je borstholte.
  • Laat je borstbeen wat naar achteren zakken, zacht worden.
  • Glimlach naar iemand waar je dol op bent. Voel je hart opengaan als een mooie geurende bloem; een lotus, een roos, een zonnebloem of een andere favoriet.
  • Laat dit warme gevoel zakken in de onderbuik. Ervaar een lage buikademhaling
Sluit Menu
Stel je vraag
close slider