Nog één keer, hoe doe je de heiligbeenpomp?

Het is de bedoeling dat je het heiligbeen los van de heupbotten leert bewegen. Het is een vrij kleine beweging, die je met Zacht Kracht aanstuurt. Hier gaan veel mannen de mist in: ze gebruiken of veel te veel kracht of ze maken de beweging te groot. Het mag juist klein en subtiel.

Dit is een beproefde methode om de juiste pompbeweging te vinden:
1. Open een willekeurige deur – alhoewel, misschien niet de voordeur – en ga met de rug tegen de deurpost staan.
2. Duw de holle onderrug tegen de post, terwijl je – voor zover dat kan – alleen het heiligbeen naar voren kantelt. Je haalt de S-vorm uit de ruggengraat en maakt de rug plat.
3. Je ontspant weer.

Let wel, bij bijna alle westerse mannen is het gewricht van het heiligbeen verkleefd. Het zit vast. Door het oefenen van de heiligbeenpomp maak je het gewricht vanzelf soepeler. Ook een goede oefening om het heiligbeen los te krijgen: gehurkt zitten ofwel squatten (zie ook intructiefilmpje deel 2). Een aantal keer per dag gehurkt zitten, bijvoorbeeld als je telefoneert, helpt al aanzienlijk.

Belangrijk: de heiligbeenpomp is een fysieke beweging die je uiteindelijk minder en minder nodig hebt. Naarmate je training vordert zul je seksuele energie meer intern gaat aansturen. Je doet de heiligbeenpomp dan meer meditatief. Het fysieke pompen helpt om dit innerlijke paadje in te slijten. Maar je hoeft de beweging dus niet perfect – doe gewoon je best, niet meer, niet minder – aan te sturen om op termijn toch resultaat te boeken.

Sluit Menu
Stel je vraag
close slider